news        mail   location

 
 

Câteva cuvinte (încă) despre filosoful Boethius, care, dacă nu a făcut păcate mari, pentru opera lui merită să fie considerat unul dintre cei mai mari sfinți antici. Acest învățat unic, dimpreună cu Aristotel și Augustin au fost capabili să exercite cea mai puternică influență asupra gândirii medievale.

 

Opuscula Theologica, în jurul secolului al XII-lea, a cunoscut un mare avânt, când problema trinitară, adică relația dintre cele Trei Persoane: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, a reînceput să fie analizată cu mai multă și mai mare atenție, apărând lucrările teologice ale lui Abelard.

După cum se știe, Aritmetica și Principiile muzicii, lucrări de bază, au devenit învățăturile canonice din școli și universități.

Mai mult, Principiile Muzicii, au ocupat mințile și cultura din perioada Renașterii. Dacă ne amintim de celebritatea filosofului  Boethius, nu uităm să ne gândim la traducerile sale și comentariile de logică, din opera sa, Consolatione.

Trebuie să ne amintim  „pluritatea de indivizi”, cum ar fi William de Ockham care merge până la a identifica universul cu propriul nostru act de înțelegere a realității. Între secolele XII și XIII, soluția care s-a impus a fost însă cea a realismului moderat sau aristotelic. El a avut în Toma de Aquino cel mai mare interpret al său și nu pare să difere prea mult de răspunsurile date de Boethius cu multe secole înainte.

Dacă se face o privire retrospectivă și se analizează în ce țară a Europei s-a editat și s-a citit mai mult lucrarea Consolatio, care ar fi răspunsul? În secolul al XIV-lea, spre exemplu, existau opt traduceri ale textului. Opera lui Boethius a găsit în inima poetului Dante Alighieri o mai mare prețuire, afirmând că, prin Consolatio – Boethius dorește să se apere de dezonoarea exilului (pag. 119).

Între timp, receptarea filosofică și literară a lui Boethius a oscilat întotdeauna între primatul acordat componentei neoplatonice și motivele creștine. Tălmăcitorii mai harnici, văd în Consolatio o lucrare cu rădăcini solide în tradiția literaturii antice târzii, dar cu cele mai potrivite soluții pentru fiecare dintre noi. Boethius ajunge să recunoască faptul că fericirea depinde de credința în providență, procesul este presărat cu îndoieli și neliniști, care ies la suprafață...lăsându-și amprenta temelor filosofice ale dialogului și conferindu-i o anumită profunzime (pag. 122).

Calinic Argeșeanul

În ziua de 21 octombrie 2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. IV pastoral: Glâmbocelu, Chițești, Mărcești, Valea Zimbrului, Bogați, Suseni și Glâmbocel Deal, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Dacă în urmă cu o săptămână, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului a desfășurat o amplă acțiune socială pentru ajutorarea celor afectați de inundațiile din județul Galați, astăzi a venit rândul credincioșilor din parohia Baloteasca aflată în comuna Leordeni, protopopiatul Topoloveni.
Sfântul Ioan Gură de Aur socotește că milostenia este o bună însoțitoare a pocăinței, făcând ca aceasta din urmă să lucreze repede și deplin. Milostenia are ca roadă rugăciunea și sporește iubirea. Numai prin milostenie și milă ajungem să ne asemănăm cu Dumnezeu.
„Săptămâna verde” este calea spre întărirea relaţiei profesor-elev, în absenţa clopoţelului și a lecţiei. Atmosfera din „săptămâna verde” este una specială, este trăită atât de elevi, cât şi de profesori cu sentimentul câştigării unor experienţe noi.
Milostenia reprezintă gestul creștin de a face bine, din dragoste și compasiune pentru cel aflat în nevoie. Iubirea de semeni este binevoitoare, înțelegătoare, fiind cel mai natural sentiment. Cum aceasta este atât de importantă, să ne dăm silința să o întărim în suflet și să o sporim în viața noastră!
Este bine de știut, din capul locului, că Rezonanța se întemeiază pe empatie, iar aceasta se întemeiază pe rezonanță.
Acesta da titlu de „tabletă”, ar zice un mucalit sau cineva supărat, pe Calinic Argeșeanul! Ca să crezi, oricum, de-a valma, cum se mai obișnuiește, înseamnă că avem o problemă cu sinele relației, cum ar zice Verena Karst, adică acel sine al relației care se naște între două făpturi (oameni) ce s-au lăsat unul în mâinile celuilalt, iar acest sine al relației se formează prin trăirea relației Eu-Tu, prin întâlnire, deci, se naște în spațiul de rezonanță dintre Eu și Tu, dar și în urma sarcinilor zilnice, prin ceea ce cei doi modelează și construiesc împreună.
Mai pe scurt, Rezonanța înseamnă a ră-suna, știindu-se că sunetele sunt vibrații, de aceea a ră-suna înseamnă că vibrațiile își transmit între ele comunicarea ce duce la starea de oscilație.
Se spune că noi, oamenii, percepem lumea cu toate simțurile noastre, fiind zidirile Domnului Dumnezeu, care gândim și reflectăm ca să-i percepem și să-i înțelegem pe semenii noștri, lumea frumoasă care ne înconjoară, pe noi înșine și lumea în care ne vedem și ne regăsim, ca parte a ei.
Fără să ne bocim prea mult, deși ar trebui pentru că lumea interioară, dumbrava sufletului nostru este de cele mai multe ori pustiită, ori neglijată cu bună știință sau din necunoaștere și gravă neglijență, noi, laolaltă, ne străduim cu îndârjire ca să avem, cu orice preț, succes și iarăși succes!

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar