news        mail   location

 
 

Acum vom avea ocazia să luăm cunoștință cu un personaj cu totul și cu totul deosebit, poate de unii bine știut. Este vorba despre Moise Maimonide, născut în anul 1135 în orașul Cordoba – Spania, dintr-o familie de evrei.

 

S-a cultivat în limbile ebraică și arabă, iar tatăl său, un judecător rabinic, l-a învățat legea iudaică. A trăit ca un nomad, apoi a ajuns în Maroc și Cairo. S-a pregătit ca medic, a lucrat ca judecător rabinic, respingând orice mod de plată. A fost recunoscut lider al comunității iudaice din Cairo în anul 1191, iar după moartea sa, mormântul lui a devenit loc de pelerinaj.

Moise Maimonide a scris despre dreptul iudaic, în limba ebraică și despre gândirea aristotelică, în limba arabă. În tot scrisul său a avertizat ca să nu îndrăznim să antropomorfizăm pe Dumnezeu, adică, respingerea faptului ca noi să ne gândim la Dumnezeu ca la o ființă umană. Se știe că pentru Maimonide, cea mai mare greșeală este aceea de a considera Tora (prima parte a Bibliei ebraice) drept un adevăr ad literam și să ne gândim că Dumnezeu este ceva întrupat. Cine gândea așa, era exclus din comunitatea iudaică. Citim în Călăuza rătăciților (1190) că Moise Maimonide duce la extrem această gândire, cunoscută în ortodoxie drept teologie negativă, adică, descrierea lui Dumnezeu numai în termenii a ceea ce nu este și de aici gândirea sa, că Domnul Dumnezeu nu are atribute, adică nu putem spune că Dumnezeu este „bun” sau „puternic”. De ce susține astfel? Pentru că un atribut este accidental (susceptibil de schimbare), fie esențial. Spre exemplu, spune Moise Maimonide „unul dintre atributele mele accidentale este acela că stau jos, altele ar fi că am păr cărunt și un nas lung. Însă aș fi în continuare ceea ce sunt în esență chiar dacă aș sta în picioare, aș avea părul roșu și un nas borcănat. A fi om – adică a fi un animal muritor, rațional – este atributul meu esențial: mă definește Dumnezeu, după cum se consideră în general, nu are atribute accidentale, deoarece este neschimbător”. În plus, spune Maimonide, Dumnezeu nu poate avea nici atribute esențiale, deoarece acestea ar fi definitorii, iar Dumnezeu nu poate fi definit.

Când ne gândim la lucrările majore ale acestei celebrități cărturărești și duhovnicești: Comentariu la Mișna (1168); Mișne Tora (1168-1178) și mai ales Călăuza rătăciților (1191), avem în față un înțelept care spune: „Atunci când înțeleptul contemplă esența lui Dumnezeu, înțelegerea sa se transformă în neputință!”

Și, iată că  Moise Maimonide m-a găsit la Oieștii de Argeș, plângând că nu pot înțelege „esența” lui Dumnezeu!

Nu mă pricep în găzdușagul lui Dumnezeu!

Calinic Argeșeanul

În ziua de 21 octombrie 2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. IV pastoral: Glâmbocelu, Chițești, Mărcești, Valea Zimbrului, Bogați, Suseni și Glâmbocel Deal, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Dacă în urmă cu o săptămână, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului a desfășurat o amplă acțiune socială pentru ajutorarea celor afectați de inundațiile din județul Galați, astăzi a venit rândul credincioșilor din parohia Baloteasca aflată în comuna Leordeni, protopopiatul Topoloveni.
Sfântul Ioan Gură de Aur socotește că milostenia este o bună însoțitoare a pocăinței, făcând ca aceasta din urmă să lucreze repede și deplin. Milostenia are ca roadă rugăciunea și sporește iubirea. Numai prin milostenie și milă ajungem să ne asemănăm cu Dumnezeu.
„Săptămâna verde” este calea spre întărirea relaţiei profesor-elev, în absenţa clopoţelului și a lecţiei. Atmosfera din „săptămâna verde” este una specială, este trăită atât de elevi, cât şi de profesori cu sentimentul câştigării unor experienţe noi.
Milostenia reprezintă gestul creștin de a face bine, din dragoste și compasiune pentru cel aflat în nevoie. Iubirea de semeni este binevoitoare, înțelegătoare, fiind cel mai natural sentiment. Cum aceasta este atât de importantă, să ne dăm silința să o întărim în suflet și să o sporim în viața noastră!
Este bine de știut, din capul locului, că Rezonanța se întemeiază pe empatie, iar aceasta se întemeiază pe rezonanță.
Acesta da titlu de „tabletă”, ar zice un mucalit sau cineva supărat, pe Calinic Argeșeanul! Ca să crezi, oricum, de-a valma, cum se mai obișnuiește, înseamnă că avem o problemă cu sinele relației, cum ar zice Verena Karst, adică acel sine al relației care se naște între două făpturi (oameni) ce s-au lăsat unul în mâinile celuilalt, iar acest sine al relației se formează prin trăirea relației Eu-Tu, prin întâlnire, deci, se naște în spațiul de rezonanță dintre Eu și Tu, dar și în urma sarcinilor zilnice, prin ceea ce cei doi modelează și construiesc împreună.
Mai pe scurt, Rezonanța înseamnă a ră-suna, știindu-se că sunetele sunt vibrații, de aceea a ră-suna înseamnă că vibrațiile își transmit între ele comunicarea ce duce la starea de oscilație.
Se spune că noi, oamenii, percepem lumea cu toate simțurile noastre, fiind zidirile Domnului Dumnezeu, care gândim și reflectăm ca să-i percepem și să-i înțelegem pe semenii noștri, lumea frumoasă care ne înconjoară, pe noi înșine și lumea în care ne vedem și ne regăsim, ca parte a ei.
Fără să ne bocim prea mult, deși ar trebui pentru că lumea interioară, dumbrava sufletului nostru este de cele mai multe ori pustiită, ori neglijată cu bună știință sau din necunoaștere și gravă neglijență, noi, laolaltă, ne străduim cu îndârjire ca să avem, cu orice preț, succes și iarăși succes!

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar