news        mail   location

 
 

Asupra creştinismului se prăbuşesc valurile conflictuale ale iudaismului şi ereziilor de natură ideologică.

 

Ca să nu fie doar un fel de lovitură, tot acum se ascute conflictul dintre creştinism şi puterea imperiului roman, care era înhăţat de un fenomen demenţial, „apoteoza imperială”.

Vastul imperiu era greu de condus. Împăraţii au fost inspiraţi de diavol să creadă că vor putea mai uşor să stăpânească dacă îşi vor asuma şi atribute divine. Aşa s-a început ameţeala apoteotică. Iuliu Cezar poartă titlul de divus (divin, dumnezeiesc) iar Octavian August se proclamă zeu. El porunceşte în Imperiu să i se ridice statui imperiale la picioarele cărora cetăţenii imperiului aveau obligaţia de a face rugăciuni şi a aduce jertfe, întru cinstirea „zeului” zidit din aceeaşi materie ca şi noi.

Paranoia şi apucăturile demenţiale ale împăraţilor, precum şi ignoranţa şi lichelismul slujitorilor împărăteşti au dus la un conflict imperial cu Biserica creştină. La această stare, creştinii răspund că mărturisesc credinţa în Hristos şi cred că numai un singur Om este, în acelaşi timp, şi Dumnezeu: Iisus. Astfel, creştinii refuză să-i acorde cezarului titlul de divus (divin) şi de Kyrios (Domn). De asemenea, au respins porunca de a-i aduce jertfe sau închinare.

Această atitudine li s-a părut împăraţilor ca o insultă adusă şefului statului şi statului însuşi. Procesul de conştiinţă pur religioasă se transformă într-un proces politic, care va dura până în 313, când Constantin cel Mare semnează Decretul de toleranţă religioasă de la Mediolan (Milano de azi).

Domitian, sângeros împărat persecutor al creştinilor, în anii 94-95 l-a exilat, pe Sfântul Ioan Evanghelistul, în insula Patmos, unde, în stare de extaz, redactează cartea ultimă din canonul Noului Testament, Apocalipsa. Cuvântul „Apocalipsă” (apokalypsos) se traduce prin „Descoperirea lui Iisus Hristos, pe care Dumnezeu i-a dat-o pentru ca să le arate robilor Săi cele ce trebuie să se petreacă-n curând, şi El, prin trimiterea îngerului Său, i-a destăinuit-o robului său Ioan” (Apocalipsă 1, 1).

Cartea este plină de hiperbole, elemente fantastice, pseudonimie (substituirea de nume proprii, simbolismul, aproximaţia).

Tălmăcitorii (exegeţii), teologi şi neteologi, au avut de întâmpinat mari greutăţi.

Nici azi nu-s limpezi lucrurile. Sfinţii Părinţi au avut rezerve faţă de Apocalipsă.

Dacă nici simbolica cifrelor nu-i desluşită unanim, ce vom înţelege din relatările mai adânci ale vizionarului? Să citim părţile din Apocalipsă care nu ne dau dureri de cap şi nu ne provoacă insomnii. Nici măcar cu „Noul Ierusalim” n-am scos-o la capăt, deşi textul biblic este fără echivoc! Confuziile sunt doar în capul şi în inima noastră.

Să ne ferim de tălmăciri care complică lucrurile.

Apocalipsa este o carte pentru vremi deosebite: un cod ioaneic!

Calinic Argeșeanul

În ziua de 21 octombrie 2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. IV pastoral: Glâmbocelu, Chițești, Mărcești, Valea Zimbrului, Bogați, Suseni și Glâmbocel Deal, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Dacă în urmă cu o săptămână, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului a desfășurat o amplă acțiune socială pentru ajutorarea celor afectați de inundațiile din județul Galați, astăzi a venit rândul credincioșilor din parohia Baloteasca aflată în comuna Leordeni, protopopiatul Topoloveni.
Sfântul Ioan Gură de Aur socotește că milostenia este o bună însoțitoare a pocăinței, făcând ca aceasta din urmă să lucreze repede și deplin. Milostenia are ca roadă rugăciunea și sporește iubirea. Numai prin milostenie și milă ajungem să ne asemănăm cu Dumnezeu.
„Săptămâna verde” este calea spre întărirea relaţiei profesor-elev, în absenţa clopoţelului și a lecţiei. Atmosfera din „săptămâna verde” este una specială, este trăită atât de elevi, cât şi de profesori cu sentimentul câştigării unor experienţe noi.
Milostenia reprezintă gestul creștin de a face bine, din dragoste și compasiune pentru cel aflat în nevoie. Iubirea de semeni este binevoitoare, înțelegătoare, fiind cel mai natural sentiment. Cum aceasta este atât de importantă, să ne dăm silința să o întărim în suflet și să o sporim în viața noastră!
Este bine de știut, din capul locului, că Rezonanța se întemeiază pe empatie, iar aceasta se întemeiază pe rezonanță.
Acesta da titlu de „tabletă”, ar zice un mucalit sau cineva supărat, pe Calinic Argeșeanul! Ca să crezi, oricum, de-a valma, cum se mai obișnuiește, înseamnă că avem o problemă cu sinele relației, cum ar zice Verena Karst, adică acel sine al relației care se naște între două făpturi (oameni) ce s-au lăsat unul în mâinile celuilalt, iar acest sine al relației se formează prin trăirea relației Eu-Tu, prin întâlnire, deci, se naște în spațiul de rezonanță dintre Eu și Tu, dar și în urma sarcinilor zilnice, prin ceea ce cei doi modelează și construiesc împreună.
Mai pe scurt, Rezonanța înseamnă a ră-suna, știindu-se că sunetele sunt vibrații, de aceea a ră-suna înseamnă că vibrațiile își transmit între ele comunicarea ce duce la starea de oscilație.
Se spune că noi, oamenii, percepem lumea cu toate simțurile noastre, fiind zidirile Domnului Dumnezeu, care gândim și reflectăm ca să-i percepem și să-i înțelegem pe semenii noștri, lumea frumoasă care ne înconjoară, pe noi înșine și lumea în care ne vedem și ne regăsim, ca parte a ei.
Fără să ne bocim prea mult, deși ar trebui pentru că lumea interioară, dumbrava sufletului nostru este de cele mai multe ori pustiită, ori neglijată cu bună știință sau din necunoaștere și gravă neglijență, noi, laolaltă, ne străduim cu îndârjire ca să avem, cu orice preț, succes și iarăși succes!

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar