news        mail   location

 
 

Ascultând sfaturile înţelepte ale mătuşii Irina, mi-am cam pus pavăză la „pupăză”. Orice cuvânt era măsurat şi mi-am propus să nu zâmbesc sau să râd vreodată cu cineva.

 

Slujbele la biserică mergeau bine. Lumea venea în număr mare. Întrebau din când în când:

- Domnule Părinte, ce mai facem cu biserica nouă? Noi am dat câte 50 de lei de familie. Când începem să scoatem piatra din Dealul Stoienii? Am încercat o mare bucurie. Lucrurile începeau să intre pe făgaşul normal. Poate că tăcerea mea – potrivit sfatului Irinei – poate dragostea lor de biserică, ne arătau acum că Dumnezeu binecuvântează hotărârea noastră.

- Mă bucur de întrebare. După Bobotează începem scosul pietrei pentru biserică. Mulţumesc din inimă. Faţa celui care întreba s-a luminat şi un zâmbet s-a aşezat peste firea lui. Era un început bun de respectarea codului bunelor maniere. Am înţeles că nu se poate face nimic prin strigăte şi urlete. Trebuia să uit definitiv comportamentul meu de la Seminarul de la Neamţ şi umbletele prin munţi, crezând că-s stăpân peste întreaga fire. Nu era uşor, dar era necesar!

De Crăciun nu se umbla cu Icoana, ca în Regat. Se umbla însă cu Crucea. Adică de Ajunul Bobotezei, cu câteva zile înainte. Trecând pe drum, lângă un pod unde era aşezat cazanul de ţuică pe firul apei, aud o voce băloasă, hârbuită:

- Bă, popo venetic, ai venit aici flămând ca să te hrănim noi? Ha! Ha! Ha, popo venetic! Când am auzit „frumuseţea” de vorbe, i-am spus cântăreţului:

- Acum părăsesc acest sat nenorocit şi fără biserică. Mi-am îndreptat paşii spre casa parohială. Lumea aştepta să mergem cu agheasma. Cântăreţul se ruga să iert pe techergheul de beţiv, că aşa face şi celor din sat. Iar eu, una şi bună, că voi pleca definitiv din Tioltiur.

La rugămintea diacului – că aşa se numesc acolo cântăreţii – glăsuind molcom, că este bine să mergem cu Crucea prin sat, după care mă pot duce unde vreau, am iertat vorba beţivanului de la gura podului. Era prima încercare mai amară. Era greu de răbdat.

Şi era doar începutul.

Pe la case mergând, uşor-uşor, lămuream lumea pentru ajutorul ce trebuie să-l dea bisericii noi. Când se apropia Ajunul Bobotezei, terminam şi noi cu cruciada prin sat, cum îi zicea, Nicolae Lungu, preotul din Suciul de Sus, născut în Berindeştii din Corbenii Argeşului.

Seara târziu, aud un bătut uşor în uşa casei parohiale. Ies să deschid. Stăteau afară prim-coratorul, David David şi Consiliul Parohial. I-am poftit în casă. Refuzând să intre, aud:

- Domnule Părinte! iartă pe cel ce v-a jignit la gura podului, la cazanul de ţuică. Să ne ierţi şi pe noi. Drept iertare noi îţi dăm câte doi litri de vinars – aşa se numea palinca acolo – de la toţi cei care fierb prunele.

- Nu primesc nimic. Eu nu beau vinars. Iertaţi-mă de refuz.

- Apoi, no, Domnule Părinte, dacă nu primeşti înseamnă că nu ne-ai iertat. Şi apoi, noi nu plecăm de aici până nu spui: DA.

- Primesc! am spus încurcat peste măsură, aducându-mi aminte de sfaturile Irinei, ca să nu mă pun în beţe cu tiolturenii, că nu-i bine.

Până-n martie s-au adunat sute de litri de vinars sau horincă, cum se zice în Maramureş. L-am pus în damigene de 50 de litri. În două ierni s-au strâns peste o jumătate de tonă de băutură, de primă mână. Neaşteptat dar. Nimeni nu cârtea că la popa s-au strâns sute de litri de ţuică. Eu tăceam mâlc şi aşteptam o bună zi ca să le mulţumesc.

- Nu mai avem bani la biserică, Domnule Părinte. Ce ne facem oare? 

- Avem bani destui, le ziceam, zâmbind.

- Unde avem bani destui? Deschizând uşa cămării le arăt peste zece damigene de câte 50 de litri, pline de ţuica pe care mi-o dăruiseră în cele două ierni cât am stat la ei.

- No, noi nu primim ce am dăruit. Asta nu se poate. Doamne feri! Înseamnă că nu ne iubeşti, Domnule Părinte.

- Tocmai că vă iubesc pe voi şi biserica, luaţi damigenele şi vindeţi ţuica şi cu banii adunaţi să lucrăm că trece vremea. Sărăcia ne-a făcut să ne cunoaştem mai bine.

Am simţit şi eu şi ei că suntem dintr-acelaşi sat fără biserică.

Calinic Arhiepiscopul, Toată vremea-și are vreme, volumul I, Editura Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului, 2013.

În ziua de 21 octombrie 2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. IV pastoral: Glâmbocelu, Chițești, Mărcești, Valea Zimbrului, Bogați, Suseni și Glâmbocel Deal, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Dacă în urmă cu o săptămână, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului a desfășurat o amplă acțiune socială pentru ajutorarea celor afectați de inundațiile din județul Galați, astăzi a venit rândul credincioșilor din parohia Baloteasca aflată în comuna Leordeni, protopopiatul Topoloveni.
Sfântul Ioan Gură de Aur socotește că milostenia este o bună însoțitoare a pocăinței, făcând ca aceasta din urmă să lucreze repede și deplin. Milostenia are ca roadă rugăciunea și sporește iubirea. Numai prin milostenie și milă ajungem să ne asemănăm cu Dumnezeu.
„Săptămâna verde” este calea spre întărirea relaţiei profesor-elev, în absenţa clopoţelului și a lecţiei. Atmosfera din „săptămâna verde” este una specială, este trăită atât de elevi, cât şi de profesori cu sentimentul câştigării unor experienţe noi.
Milostenia reprezintă gestul creștin de a face bine, din dragoste și compasiune pentru cel aflat în nevoie. Iubirea de semeni este binevoitoare, înțelegătoare, fiind cel mai natural sentiment. Cum aceasta este atât de importantă, să ne dăm silința să o întărim în suflet și să o sporim în viața noastră!
Este bine de știut, din capul locului, că Rezonanța se întemeiază pe empatie, iar aceasta se întemeiază pe rezonanță.
Acesta da titlu de „tabletă”, ar zice un mucalit sau cineva supărat, pe Calinic Argeșeanul! Ca să crezi, oricum, de-a valma, cum se mai obișnuiește, înseamnă că avem o problemă cu sinele relației, cum ar zice Verena Karst, adică acel sine al relației care se naște între două făpturi (oameni) ce s-au lăsat unul în mâinile celuilalt, iar acest sine al relației se formează prin trăirea relației Eu-Tu, prin întâlnire, deci, se naște în spațiul de rezonanță dintre Eu și Tu, dar și în urma sarcinilor zilnice, prin ceea ce cei doi modelează și construiesc împreună.
Mai pe scurt, Rezonanța înseamnă a ră-suna, știindu-se că sunetele sunt vibrații, de aceea a ră-suna înseamnă că vibrațiile își transmit între ele comunicarea ce duce la starea de oscilație.
Se spune că noi, oamenii, percepem lumea cu toate simțurile noastre, fiind zidirile Domnului Dumnezeu, care gândim și reflectăm ca să-i percepem și să-i înțelegem pe semenii noștri, lumea frumoasă care ne înconjoară, pe noi înșine și lumea în care ne vedem și ne regăsim, ca parte a ei.
Fără să ne bocim prea mult, deși ar trebui pentru că lumea interioară, dumbrava sufletului nostru este de cele mai multe ori pustiită, ori neglijată cu bună știință sau din necunoaștere și gravă neglijență, noi, laolaltă, ne străduim cu îndârjire ca să avem, cu orice preț, succes și iarăși succes!

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar