news        mail   location

 
 

Gândul cu care am venit la Căldăruşani, din Maramureş, a fost cel al intrării în monahism. Aşa am gândit de mic, aşa am dorit eu, ca să împlinesc golul lăsat prin plecarea primului călugăr de la Mănăstirea Neamţ, pe care l-am văzut plângând, când eram la săpat de cartofi în grădina seminarului.

 

Am ales Ţara Românească, venind din Maramureş. Ca moldovean, eram îndemnat să plec într-acolo. Am cunoscut aproape toată Moldova monahală şi eram dornic să merg într-o mănăstire nemaivăzută. Şi aşa s-a întâmplat.

Doream să devin monah. Pentru aceasta nu uitam că la Sihăstria n-am fost primit, când am solicitat. Era în 1964, la numai cinci ani de când Decretul 410/1959,  a făcut ravagii în toată România. De aceea am ales o cale de mijloc, cea a celibatului, adică a catârului, între cal şi măgar, după cum spun unii şi alţii. Gândul călugăriei     l-am amânat pentru mai târziu, când vor fi timpuri mai slobode.

Am făcut o cerere către Patriarhul Justinian. Exarhul Justinian Florea era un om deosebit. Calm, duhovnicesc, bucuros că se mai găsea vreun candidat la tunderea în monahism. Cererea a fost supusă aprobării Sfântului Sinod. A fost prima aprobare a forului ecleziastic cel mai înalt. Nu mai era ca pe vremuri. Primea stareţul în obşte personal monahal, doar cu aprobarea chiriarhului locului. Acum lucrurile se înăspriseră drastic.

Aprobarea călugăriei a făcut o bucurie mare. Se aşteptau la o deschidere a Statului Român, către nevoile spirituale ale Bisericii Străbune.

A venit şi vremea călugăriei. Se fixase în ajun de An Nou 1972 spre 1973. Veniamin mi-a spus:

- Facem o călugărie mai sobră. Nu trebuie să inviţi pe nimeni. Doar te lepezi de lume. De ce ai avea nevoie de prezenţă la o slujbă specială care te priveşte doar pe tine şi pe noi, obştea monahală?

- Cum este rânduiala şi voia celui mai mare aşa va fi, zic eu spăsit de nevoie.

- Totuşi, pentru că spui aşa, poţi invita doar o singură persoană, îmi dă învoire Veniamin.

- Cine este persoana la care te-ai gândit, întreabă imediat întâistătătorul monahilor din Căldăruşani?

- Cred că poetul Ioan Alexandru, cunoştinţa şi prietenul de mulţi ani, din Transilvania, spun eu, cu sfială.

- Bine. Sunt de acord. Să-l anunţi din vreme. Iar ca nume, cred că este bine să fie Victorin. E la început de an şi este o victorie pentru monahismul nostru.

- Cum gândiţi, aşa-i bine! îl asigur din nou pe stareţ.

- Iar ca naş la călugărie voi fi eu, pentru că te va tunde în monahism Episcopul Antonie Ploieşteanul, Vicar Patriarhal, mai adăugă, pentru orânduială, grijuliul naş, declarându-se pe sine cel mai potrivit.

Comentariile s-au ivit. Ca întotdeauna, nu se trec cu vederea anumite momente din viaţa mănăstirii. Unii criticau călugărirea chiar de ajunul Anului Nou. Alţii susţineau că e bună hotărârea: se schimbă anul, se schimbă omul.

Cu toate pregătite, înainte de a începe slujba, Ioan Alexandru a întrebat ce nume se va pune noului candidat în jugul monahismului.

Când aude, că numele de călugăr ar fi Victorin, la dorinţa stareţului, a început să se oţărască de faţă cu Episcopul Antonie, care venise şi el cu un candidat, pe nume Pop Alexandru, din Maramureş, pe care-l cunoscusem de la Sinaia.

- Nu se poate da un nume aşa la întâmplare, zice, cu ton ridicat, Ioan Alexandru. Iată, în calendar, se află nume ca: David, Iosif, Melchisedec şi alţii. Veniamin se ţinea pe poziţii. Credea că l-am influenţat, dar eu eram indiferent care-mi va fi numele la tunderea în monahism.

- Dă-mi, Veniamine, pomelnicul stareţilor din Căldăruşani, porunceşte Episcopul Antonie. Se uită în pomelnicul respectiv şi după ce îl dă înapoi, hotărăşte:

- Lui Constantin, i se va pune numele Sfântului Calinic, iar lui Alexandru, numele Sfântului Nicodim. Sunt mari sfinţi ortodocşi. Cu aceasta pune punct discuţiei, iar Ioan Alexandru era mulţumit.

Tunderea în monahism s-a desfăşurat în biserica-paraclis, cu hramul Sfântul Ioan Evanghelistul, din parcul Mănăstirii Căldăruşani.    

Doar personalul monahal era de faţă. Probabil că s-au primit „indicaţii” ca nu cumva să se adune lume multă. Manifestările religioase şi mai ales nocturne, erau un ghimpe în ochii politrucilor care păzeau ţara să nu se înduhovnicească.

Şi aşa, din Constantin, în ajun de an nou 1973, am devenit Calinic.

Calinic Arhiepiscopul, Toată vremea-și are vreme, volumul al II-lea, Editura Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului, 2013.

În ziua de 21 octombrie 2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. IV pastoral: Glâmbocelu, Chițești, Mărcești, Valea Zimbrului, Bogați, Suseni și Glâmbocel Deal, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Dacă în urmă cu o săptămână, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului a desfășurat o amplă acțiune socială pentru ajutorarea celor afectați de inundațiile din județul Galați, astăzi a venit rândul credincioșilor din parohia Baloteasca aflată în comuna Leordeni, protopopiatul Topoloveni.
Sfântul Ioan Gură de Aur socotește că milostenia este o bună însoțitoare a pocăinței, făcând ca aceasta din urmă să lucreze repede și deplin. Milostenia are ca roadă rugăciunea și sporește iubirea. Numai prin milostenie și milă ajungem să ne asemănăm cu Dumnezeu.
„Săptămâna verde” este calea spre întărirea relaţiei profesor-elev, în absenţa clopoţelului și a lecţiei. Atmosfera din „săptămâna verde” este una specială, este trăită atât de elevi, cât şi de profesori cu sentimentul câştigării unor experienţe noi.
Milostenia reprezintă gestul creștin de a face bine, din dragoste și compasiune pentru cel aflat în nevoie. Iubirea de semeni este binevoitoare, înțelegătoare, fiind cel mai natural sentiment. Cum aceasta este atât de importantă, să ne dăm silința să o întărim în suflet și să o sporim în viața noastră!
Este bine de știut, din capul locului, că Rezonanța se întemeiază pe empatie, iar aceasta se întemeiază pe rezonanță.
Acesta da titlu de „tabletă”, ar zice un mucalit sau cineva supărat, pe Calinic Argeșeanul! Ca să crezi, oricum, de-a valma, cum se mai obișnuiește, înseamnă că avem o problemă cu sinele relației, cum ar zice Verena Karst, adică acel sine al relației care se naște între două făpturi (oameni) ce s-au lăsat unul în mâinile celuilalt, iar acest sine al relației se formează prin trăirea relației Eu-Tu, prin întâlnire, deci, se naște în spațiul de rezonanță dintre Eu și Tu, dar și în urma sarcinilor zilnice, prin ceea ce cei doi modelează și construiesc împreună.
Mai pe scurt, Rezonanța înseamnă a ră-suna, știindu-se că sunetele sunt vibrații, de aceea a ră-suna înseamnă că vibrațiile își transmit între ele comunicarea ce duce la starea de oscilație.
Se spune că noi, oamenii, percepem lumea cu toate simțurile noastre, fiind zidirile Domnului Dumnezeu, care gândim și reflectăm ca să-i percepem și să-i înțelegem pe semenii noștri, lumea frumoasă care ne înconjoară, pe noi înșine și lumea în care ne vedem și ne regăsim, ca parte a ei.
Fără să ne bocim prea mult, deși ar trebui pentru că lumea interioară, dumbrava sufletului nostru este de cele mai multe ori pustiită, ori neglijată cu bună știință sau din necunoaștere și gravă neglijență, noi, laolaltă, ne străduim cu îndârjire ca să avem, cu orice preț, succes și iarăși succes!

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar