news        mail   location

 
 

Când era campania electorală în toi pentru alegeri în Parlament, Patriarhul Teoctist aștepta de la Profesorul de Istorie, Mircea Păcurariu de la Universitatea sibiană, un punct de vedere în problema reprezentării Bisericii Ortodoxe Române în viitorul Senat al Țării.

 

Istoricul Mircea Păcurariu face o prezentare istorică, începând cu Evul Mediu, când ”Ierarhii țării erau membri de drept în Sfatul Domnesc; în anumite împrejurări erau invitați în acest for chiar și egumenii marilor mănăstiri. Această practică s-a menținut și în perioada regimului ”fanariot”.

Ceva mai târziu ”după ce au intrat în vigoare Regulamentele Organice, Ierarhii au fost numiți membri de drept ai Adunării Obștești ale țării, președinția acestui for fiind încredințată celor doi mitropoliți de la București și de la Iași. Din Divanele Ad-hoc din 1858 au făcut parte și reprezentanții clerului de mir și monahal.

După 1866, noua Constituție a României a prevăzut ca din Senatul Țării să facă parte toți mitropoliții și episcopii în funcțiune.

În Transilvania, datorită condițiilor vitrege  de viață în care au trăit românii, abia în secolul al XVIII-lea, au fost numiți ca membrii ai Dietei Transilvaniei episcopii uniți de la Blaj; în prima jumătate a secolului al XIX-lea i-a acordat un loc în Dietă și episcopului ortodox de la Sibiu.

După crearea statului dualist Austro-Ungar în 1867, ierarhii din țările care depindeau direct de Austria făceau parte din Senatul imperial din Viena (ca mitropolitul Bucovinei), iar cei din țările supuse coroanei ungare făceau parte din Casa Magnaților din Budapesta. În felul acesta, românii din Transilvania și Banat au devenit membri de drept ai Casei Magnaților, câțiva preoți au fost aleși – încă mai multe legislaturi – ca reprezentanți ai Partidului Național Român, în Dieta sau Adunarea Deputaților din Budapesta.

În perioada interbelică, toți mitropoliții și episcopii ortodocși și uniți în funcțiune erau numiți membri de drept în Senatul României, aceeași calitate o aveau și șefii altor culte.

După cum se știe, în perioada 1948-1989 în Marea Adunare Națională erau aleși câte unul sau cel puțin doi reprezentanți ai Bisericii Ortodoxe Române, precum și câțiva șefi ai altor culte.”

Până aici, Profesorul Mircea Păcurariu a făcut o expunere mai apropiată ca timp de noi, fără să mai facă un excurs în veacurile bătrâne ale istoriei, începând cu Deceneu, continuând cu Mitropolia care urma imediat Domnia pământeană, ca mitropolitul să fie prezent, permanent, unde era și Domnitorul Țării. De cele mai multe ori când lipsea Domnul, locțiitor automat, pe timpul lipsei din capitală era mitropolitul Țării, care se bucura de mare cinste la Curtea Domnească.

De cele mai multe ori, chiar mitropolitul însoțea pe Domnitor pe câmpul de luptă sau în alte vizite locale sau internaționale.

La finalul materialului cerut de Patriarhul Teoctist, Mircea Păcurariu dă următoarele soluții: ”Ar fi de dorit ca Sfântul Sinod să ceară autorităților de stat ca în viitorul Senat al României să fie designați de Sfântul Sinod, 10-12 reprezentanți ai Bisericii Ortodoxe Române, ierarhi, profesori de Teologie, consilieri, protopopi și preoți parohi. Socotesc că nu este o cifră exagerată, dacă ținem seama că Biserica noastră are azi peste 18 milioane de credincioși – celelalte culte vor putea primi alte locuri, în raport cu numărul credincioșilor. Consider că Sfântul Sinod are datoria de a cere forurilor superioare de Stat ca Biserica noastră să-și aibă reprezentanții săi în acest organ de conducere, așa cum s-a procedat în decursul istoriei noastre.”

Sibiu, 12 aprilie 1990

Iată cum Patriarhul Teoctist avea grijă de toate aspectele din organizarea Bisericii Ortodoxe Române, ajutat de lucrătorii din Cancelaria Sfântului Sinod, dintre care, cel dintâi a fost Constantin Pârvu, Vicar patriarhal administrativ, creierul Cancelariei Sfântului Sinod peste trei decenii, slujind pe timpul celor patru patriarhi: Justinian, Iustin, Teoctist și o vreme și sub ascultarea Patriarhului Daniel.

Răpus de oboseală multă, încărcat de ani și suferințe s-a retras să-și plângă neputințele și durerile din multa muncă la care s-a robit pe sine fără cruțare.

Când se va scrie un adevăr clar despre acest om, el va fi ca o lumină de slujitor sincer și total, peste veacuri.

Calinic Argeșeanul, Toată vremea-și are vreme, volumul IV, Editura Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului, 2015.

În ziua de 21 octombrie 2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. IV pastoral: Glâmbocelu, Chițești, Mărcești, Valea Zimbrului, Bogați, Suseni și Glâmbocel Deal, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Dacă în urmă cu o săptămână, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului a desfășurat o amplă acțiune socială pentru ajutorarea celor afectați de inundațiile din județul Galați, astăzi a venit rândul credincioșilor din parohia Baloteasca aflată în comuna Leordeni, protopopiatul Topoloveni.
Sfântul Ioan Gură de Aur socotește că milostenia este o bună însoțitoare a pocăinței, făcând ca aceasta din urmă să lucreze repede și deplin. Milostenia are ca roadă rugăciunea și sporește iubirea. Numai prin milostenie și milă ajungem să ne asemănăm cu Dumnezeu.
„Săptămâna verde” este calea spre întărirea relaţiei profesor-elev, în absenţa clopoţelului și a lecţiei. Atmosfera din „săptămâna verde” este una specială, este trăită atât de elevi, cât şi de profesori cu sentimentul câştigării unor experienţe noi.
Milostenia reprezintă gestul creștin de a face bine, din dragoste și compasiune pentru cel aflat în nevoie. Iubirea de semeni este binevoitoare, înțelegătoare, fiind cel mai natural sentiment. Cum aceasta este atât de importantă, să ne dăm silința să o întărim în suflet și să o sporim în viața noastră!
Este bine de știut, din capul locului, că Rezonanța se întemeiază pe empatie, iar aceasta se întemeiază pe rezonanță.
Acesta da titlu de „tabletă”, ar zice un mucalit sau cineva supărat, pe Calinic Argeșeanul! Ca să crezi, oricum, de-a valma, cum se mai obișnuiește, înseamnă că avem o problemă cu sinele relației, cum ar zice Verena Karst, adică acel sine al relației care se naște între două făpturi (oameni) ce s-au lăsat unul în mâinile celuilalt, iar acest sine al relației se formează prin trăirea relației Eu-Tu, prin întâlnire, deci, se naște în spațiul de rezonanță dintre Eu și Tu, dar și în urma sarcinilor zilnice, prin ceea ce cei doi modelează și construiesc împreună.
Mai pe scurt, Rezonanța înseamnă a ră-suna, știindu-se că sunetele sunt vibrații, de aceea a ră-suna înseamnă că vibrațiile își transmit între ele comunicarea ce duce la starea de oscilație.
Se spune că noi, oamenii, percepem lumea cu toate simțurile noastre, fiind zidirile Domnului Dumnezeu, care gândim și reflectăm ca să-i percepem și să-i înțelegem pe semenii noștri, lumea frumoasă care ne înconjoară, pe noi înșine și lumea în care ne vedem și ne regăsim, ca parte a ei.
Fără să ne bocim prea mult, deși ar trebui pentru că lumea interioară, dumbrava sufletului nostru este de cele mai multe ori pustiită, ori neglijată cu bună știință sau din necunoaștere și gravă neglijență, noi, laolaltă, ne străduim cu îndârjire ca să avem, cu orice preț, succes și iarăși succes!

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar