news        mail   location

 
 

Întors la casa parohială, vecina de mejdă, adică de hotar, mătuşa Irina, a început să mă ajute. La început mai sfielnic, apoi cu mai mult curaj.

 

Eram nou-venit şi nu ştia cam ce poamă acră sunt. Aşa micuţă cum era, aproape o jumătate de femeie, avea o minte vie, sprintenă precum ochii, mâinile şi picioarele. Era o furnică de zile mari, cum s-ar spune.

Am fost bucuros că este o vecină bună. Aşa s-a arătat cugetului meu şi am găsit că va fi de mare folos la zidirea bisericii, mai ales că nu cunoşteam pe nimeni din sat. M-a invitat să-mi ofere primul prânz după ce m-am instalat singur ca preot paroh.

M-am apropiat de castelul mătuşii Irina Iuşan, văduvă de multă vreme, cu patru copii. Cei mai cuminţi au plecat la rosturile lor în lume. Acasă a rămas, mereu făcându-i probleme, „dragul mamei Ionaş.”

Casa era din lemn, de peste două sute de ani, din bârne afumate şi cu stuf acoperită ca o colibă uriaşă. Pe jos era pământ lipit, complet gol, adică fără vreun preş. Sobă nu avea. Un horn mare, cu o vatră pardosită cu cărămizi din alte vremi, avea un lanţ gros în care se agăţa ceaunul, pururea folositor pentru toate trebuinţele vieţii. În colţurile odăii mari – casa având doar două încăperi – erau două paturi înalte, de ajungeai cu mâna la tavan. Cergile ţesute de mână, iar prosoapele din fir de cânepă şi in atârnau deasupra icoanelor pe sticlă. Câteva farfurii aşezate pe pereţi, cu câte un cocoş mare, cântând Ioreghelt, adică bună dimineaţa, în melodioasa limbă maghiară, împodobeau sărăcuţa casă din poveşti.

Nişte dulapuri, numite credenţ, nu ştiu pe ce limbă, adăposteau rufele necesare acestei vieţi amărâte şi trecătoare.

Mătuşa Irina, veselă şi binevoitoare, m-a poftit să stau:

- Stai locului, Domnule Preot – îmi zicea aşa, pentru că era oleacă de martoră a lui Iehova, după cum o cârâiau vecinele – la noi e sărăcie, nu ca la găzdacul de David David. Mult rău ne-a mai făcut, nenorocitul, când a venit stăpânirea ungurească şi l-a pus birău peste sat. Numai noi ştim. Vai de păcatele noastre! N-am spus nimic. Tăcerea este bună, când nu cunoşti oamenii şi este mai bună când îi cunoşti, că nu ştii de unde-ţi vine răul.

M-a poftit la masa ei curată şi aşezată cu grijă. Am făcut rugăciunea. Tavanul era cam jos şi nu puteam sta în picioare. Cu ochiul căutam să văd dacă mătuşa Irina îşi face vreo cruce. La urmă a făcut una mare şi a început să râdă în hohote. Observând privirea mea îndreptată asupra ei, a zis:

-Ţi-a spus afumatul de David David, că-s baptistă? De mult mă ocărăşte, ca să nu aibă popii încredere în mine. Mi-au spus că-s penticostală, reformatuş, catolică, baptistă, martoră a lui Iehova. Dar ei nu ştiu că sunt ortodoxă mai bună ca toţi cârtitorii mei, de când mă ştiu, de parcă le-aş fi mâncat mălaiul din lingură.

Am gustat bucatele mătuşii Irina. Era prima oară când stăteam la masă într-o casă atât de veche, singura rămasă în sat şi chiar în împrejurimi.

Din vorbă în vorbă, aud pe baba Irina:

-Domnule Preot, să ai grijă! Nu-i bine să fii hiretic. Pe aici oamenii sunt supărăcioşi. Te poţi aştepta la ceva neplăcut. Am auzit în premieră expresia de hiretic şi nu pricepeam cum ar veni.

-Dar ce înseamnă hiretic? întreb eu nelămurit.

-Cam cum te-ai purtat cu oamenii la biserică. Odată-i lăudai, apoi îi criticai, alteori ne blestemai biserica de parcă ar fi o şură, să ardă de Sfântul Ilie, la anul.

M-am uitat lung la baba înţeleaptă. S-a făcut tăcere. După o vreme, o aud din nou:

-Dacă mai cerţi lumea, au spus că te-or scoate afară din sat. Că doar n-or fi batjocoriţi de un răgăţean venetic. Mă gândeam ce aiurea sună răgăţean şi mai ales venetic. Asta durea cel mai tare. Eram doar în ţara mea. Cum să-mi spună venetic?

Gândindu-mă la vorbele sincere ale Irinei din Tioltiur, am întrebat-o:

- Dar acum ce să fac? Cum să mă comport ca să le placă oamenilor din Tioltiur?

- De acum nu le mai zici nimic. Ajung zece pari la un car cu oale. Eu am să fiu mereu printre ei şi am să-ţi spun cum merge valul, ca să ştii cum este mai bine ca să învingem şi să facem biserica nouă. Când am auzit vorbele bătrânei înţelepte, m-am gândit că Dumnezeu mi-a scos-o în cale: un înger păzitor. M-am bucurat. Aveam acum un mare ajutor. Cunoştea satul şi melicurile sătenilor. Puteam mai uşor pătrunde în judecata şi vrerea lor.

I-am mulţumit din inimă pentru masa gătită în specificul ardelean cu rântaş gras şi gustos. I-am mulţumit, mai ales, pentru sfaturile date, masa cea mai preţioasă.

Eram deja pe drumul cel bun.

Calinic Arhiepiscopul, Toată vremea-și are vreme, volumul I, Editura Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului, 2013.

În ziua de 21 octombrie 2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. IV pastoral: Glâmbocelu, Chițești, Mărcești, Valea Zimbrului, Bogați, Suseni și Glâmbocel Deal, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Dacă în urmă cu o săptămână, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului a desfășurat o amplă acțiune socială pentru ajutorarea celor afectați de inundațiile din județul Galați, astăzi a venit rândul credincioșilor din parohia Baloteasca aflată în comuna Leordeni, protopopiatul Topoloveni.
Sfântul Ioan Gură de Aur socotește că milostenia este o bună însoțitoare a pocăinței, făcând ca aceasta din urmă să lucreze repede și deplin. Milostenia are ca roadă rugăciunea și sporește iubirea. Numai prin milostenie și milă ajungem să ne asemănăm cu Dumnezeu.
„Săptămâna verde” este calea spre întărirea relaţiei profesor-elev, în absenţa clopoţelului și a lecţiei. Atmosfera din „săptămâna verde” este una specială, este trăită atât de elevi, cât şi de profesori cu sentimentul câştigării unor experienţe noi.
Milostenia reprezintă gestul creștin de a face bine, din dragoste și compasiune pentru cel aflat în nevoie. Iubirea de semeni este binevoitoare, înțelegătoare, fiind cel mai natural sentiment. Cum aceasta este atât de importantă, să ne dăm silința să o întărim în suflet și să o sporim în viața noastră!
Este bine de știut, din capul locului, că Rezonanța se întemeiază pe empatie, iar aceasta se întemeiază pe rezonanță.
Acesta da titlu de „tabletă”, ar zice un mucalit sau cineva supărat, pe Calinic Argeșeanul! Ca să crezi, oricum, de-a valma, cum se mai obișnuiește, înseamnă că avem o problemă cu sinele relației, cum ar zice Verena Karst, adică acel sine al relației care se naște între două făpturi (oameni) ce s-au lăsat unul în mâinile celuilalt, iar acest sine al relației se formează prin trăirea relației Eu-Tu, prin întâlnire, deci, se naște în spațiul de rezonanță dintre Eu și Tu, dar și în urma sarcinilor zilnice, prin ceea ce cei doi modelează și construiesc împreună.
Mai pe scurt, Rezonanța înseamnă a ră-suna, știindu-se că sunetele sunt vibrații, de aceea a ră-suna înseamnă că vibrațiile își transmit între ele comunicarea ce duce la starea de oscilație.
Se spune că noi, oamenii, percepem lumea cu toate simțurile noastre, fiind zidirile Domnului Dumnezeu, care gândim și reflectăm ca să-i percepem și să-i înțelegem pe semenii noștri, lumea frumoasă care ne înconjoară, pe noi înșine și lumea în care ne vedem și ne regăsim, ca parte a ei.
Fără să ne bocim prea mult, deși ar trebui pentru că lumea interioară, dumbrava sufletului nostru este de cele mai multe ori pustiită, ori neglijată cu bună știință sau din necunoaștere și gravă neglijență, noi, laolaltă, ne străduim cu îndârjire ca să avem, cu orice preț, succes și iarăși succes!

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar