news        mail   location

 
 

Iată cum scrie: „Altădată, puteai considera ca indiferent de a da întâietate Religiei sau Științei. Astăzi nu mai este așa. Știința – după un fel curent de a vorbi – s-a emancipat.

 

În timp ce altădată ea nu avea altă certitudine decât aceea pe care i-o dădeau anumite principii metafizice, prin ajutorul cărora ea încerca să coordoneze fenomenele naturii, ea a găsit acum în experiență un principiu propriu și imanent din care își trage fără alt auxiliar decât activitatea intelectuală obișnuită, faptele care servesc ca material operei sale și legile cu ajutorul cărora ea coordonează faptele.

Urmează de aici că, în mod practic, în genere și în dezvoltarea ei, știința își ajunge sieși și că prima trăsătură a spiritului științific va fi, de aici înainte, de a nu admite niciun alt punct de plecare pentru cercetare, niciun alt izvor de cunoaștere, decât experiența.

Știința este deci, pentru savant, ce va primi și absolut și în zadar ceri acestuia să se pună de acord cu orice ar fi. Ea și-a propus să se pună de acord cu faptele și numai cu ele. Dacă vrei să te faci ascultat de ea, trebuie să accepți neapărat punctul de vedere în care se situează.”

Cum ne aflăm în fața Religiei? Cum ajunge Boutroux să definească Religia vis-a-vis de Știință? Care e primul factor? „Este, în primul rând credința! Nu o credință oarbă! Credința despre care este vorba, este condusă de rațiune, de instinct, de sensul vieții, de exemple, de Tradiție în nici una însă din aceste solicitări nu se găsește motivul științific care ar permite să se spună: acesta este. Cuvântul Fericitului Augustin care impresionase pe Pascal, rămâne adevărat: noi lucrăm pentru ceva nesigur. Pentru omul care gândește, viața este o șaradă. Nu putem concepe că ar putea fi altfel...De aceea credința, la oameni în general, dar mai ales la oamenii superiori, creează un obiect al gândirii mai mult sau mai puțin nou, o reprezentare intelectuală originală, pe care ea își ațintește privirea sa. Omul care vrea să acționeze ca om, își propune un scop. După îndrăzneală și puterea credinței, acel scop este un ideal mai mult sau mai puțin ridicat, mai mult sau mai puțin distinct de realitate. Credință, reprezentare a unui ideal, entuziasm, acestea sunt cele trei condiții ale acțiunii omenești. Dar nu sunt tocmai acestea cele trei momente ale dezvoltării spiritului religios? Aceste trei cuvinte nu exprimă ele forma pe care o iau, sub influența religioasă: voința, inteligența și sentimentul? Trăsătură de unire între Religie și Știință, știind că sufletul omului este o Troiță, adică, o Sfântă Treime: Rațiune, Voință, Sentiment!”

Calinic Argeșeanul

În ziua de 21 octombrie 2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. IV pastoral: Glâmbocelu, Chițești, Mărcești, Valea Zimbrului, Bogați, Suseni și Glâmbocel Deal, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Dacă în urmă cu o săptămână, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului a desfășurat o amplă acțiune socială pentru ajutorarea celor afectați de inundațiile din județul Galați, astăzi a venit rândul credincioșilor din parohia Baloteasca aflată în comuna Leordeni, protopopiatul Topoloveni.
Sfântul Ioan Gură de Aur socotește că milostenia este o bună însoțitoare a pocăinței, făcând ca aceasta din urmă să lucreze repede și deplin. Milostenia are ca roadă rugăciunea și sporește iubirea. Numai prin milostenie și milă ajungem să ne asemănăm cu Dumnezeu.
„Săptămâna verde” este calea spre întărirea relaţiei profesor-elev, în absenţa clopoţelului și a lecţiei. Atmosfera din „săptămâna verde” este una specială, este trăită atât de elevi, cât şi de profesori cu sentimentul câştigării unor experienţe noi.
Milostenia reprezintă gestul creștin de a face bine, din dragoste și compasiune pentru cel aflat în nevoie. Iubirea de semeni este binevoitoare, înțelegătoare, fiind cel mai natural sentiment. Cum aceasta este atât de importantă, să ne dăm silința să o întărim în suflet și să o sporim în viața noastră!
Este bine de știut, din capul locului, că Rezonanța se întemeiază pe empatie, iar aceasta se întemeiază pe rezonanță.
Acesta da titlu de „tabletă”, ar zice un mucalit sau cineva supărat, pe Calinic Argeșeanul! Ca să crezi, oricum, de-a valma, cum se mai obișnuiește, înseamnă că avem o problemă cu sinele relației, cum ar zice Verena Karst, adică acel sine al relației care se naște între două făpturi (oameni) ce s-au lăsat unul în mâinile celuilalt, iar acest sine al relației se formează prin trăirea relației Eu-Tu, prin întâlnire, deci, se naște în spațiul de rezonanță dintre Eu și Tu, dar și în urma sarcinilor zilnice, prin ceea ce cei doi modelează și construiesc împreună.
Mai pe scurt, Rezonanța înseamnă a ră-suna, știindu-se că sunetele sunt vibrații, de aceea a ră-suna înseamnă că vibrațiile își transmit între ele comunicarea ce duce la starea de oscilație.
Se spune că noi, oamenii, percepem lumea cu toate simțurile noastre, fiind zidirile Domnului Dumnezeu, care gândim și reflectăm ca să-i percepem și să-i înțelegem pe semenii noștri, lumea frumoasă care ne înconjoară, pe noi înșine și lumea în care ne vedem și ne regăsim, ca parte a ei.
Fără să ne bocim prea mult, deși ar trebui pentru că lumea interioară, dumbrava sufletului nostru este de cele mai multe ori pustiită, ori neglijată cu bună știință sau din necunoaștere și gravă neglijență, noi, laolaltă, ne străduim cu îndârjire ca să avem, cu orice preț, succes și iarăși succes!

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar